Het is alweer bijna 8(!) jaar geleden dat ik BeautyOpinie.nl begon. Omdat ik mijn liefde voor skincare en fijne beautyproducten met de wereld wilde delen, me wilde verdiepen in Online marketing en gek ben op schrijven. In al die jaren heb ik het ‘bloggers wereldje’ enorm zien veranderen en werd Instagram steeds belangrijker. En met dat laatste heb ik een haat liefde verhouding
Beginnen met bloggen
Toen ik in 2013 besloot dat ik een eigen plekje op het Internet wilde ging er een wereld voor me open. Al járen volgde ik de grote beautyblogs van Nederland en dacht ik stiekem: ”Dat wil ik ook! Maar wat zullen anderen daar in hemelsnaam van vinden?” Tot dat me op een dag niets meer kan schelen en ik BeautyOpinie.nl claimde. Ineens bleek ik niet de enige kleine blogger, er waren er wel honderden! Wat zeg ik, duizenden. Een blog beginnen is namelijk helemaal niet zo moeilijk. Toen niet en nog steeds niet. Je hebt er maar weinig voor nodig. Een paar euro voor een zelfgekozen domeinnaam en een WordPress pakket. Foto’s kun je gratis uit een beeldbank halen of gewoon zelf maken met je Iphone. Een speciale camera, laptop of ontwikkelaar heb je niet nodig. Iedereen kan het.
Je geld verdienen met bloggen
Al die jaren heb ik nooit de ambitie gehad om fulltime blogger te worden en dat merk je (denk ik) ook wel aan de site. De dingen die ik doe, doe ik omdat ik ze OPRECHT leuk vindt. Online marketing, SEO, fotografie, website design, contact met PR bureaus én natuurlijk reacties van volgers. Ik loop gerust de hele dag door met mijn IPhone in mijn hand, om jullie berichtjes te beantwoorden en bedrijven nog dezelfde dag een reactie te sturen.
Een uit de hand gelopen hobby maar nog altijd een hobby
Naast mijn blog werk ik als marketeer en/of communicatieadviseur, dus SEO en Social media is onderdeel van mijn vak. Van daaruit weet ik dat persoonlijke kijkjes in mijn leven, de kids, vlogs, Youtube, Instagram, TikTok en een strategie op deze onderwerpen uitdenken me veel meer views kan opleveren. Ik adviseer anderen op dat gebied en dat vind ik harstikke leuk. Maar het zelf doen? No, thank you!
Om die reden zie ik BeautyOpinie dan ook nog steeds als hobby. Nouja, één die uit de hand gelopen is dan weliswaar. Want het is inmiddels mijn eigen bedrijf en ik sta ingeschreven bij de KvK. Maar ik doe alleen die dingen en samenwerkingen die bij me passen.
Instagram is voor bedrijven belangrijker dan blogs
Bedrijven en PR-bureaus vragen al járen om veel meer videocontent. Het begon ooit met Youtube maar nu zijn reels op Instagram erg hot en happening en vergeet ook de talloze tiktokdansjes niet. Logisch, want dat is wat scoort. Dat weet iedereen.
Maar video’s van mezelf opnemen? Dat vind ik dus gewoon écht niets aan. Ik heb het wel geprobeerd overigens haha. Zowel met een speciale vlogcamera als mijn Iphone. Iedereen doet het tegenwoordig toch op die manier? Mijn nieuwe Iphone 12 bijvoorbeeld heeft zo’n fantastische camera! Je hoeft echt niet meer te investeren in speciale apparatuur. En ook je software om je video’s of foto’s te bewerken kan je er op downloaden. Eigenlijk heb je alleen nog maar een telefoon nodig, en je bent klaar om je eigen onderneming te beginnen. Zelfs inschrijven bij de KvK hoeft niet persé.
Mensen vergeten dat dit een baan is
De filmpjes die ik heb gemaakt kostten me bloed, zweet en tranen en nog was ik niet tevreden. Het kostte me uren en dan heb ik het nog niet eens over edit werk. Want dat komt er ook allemaal nog bij kijken. Dat vergeten veel mensen. Je mag vinden van Youtubers of Influencers wat je wilt (doe ik ook haha) maar een goed lopend account kost veel tijd en energie. Yep, het is als je het goed wilt doen: een baan.
Veel tijd en energie heb je ook nodig als je een Instagramaccount groot wilt maken. Liken, liken, volgen, volgen en nog eens liken en volgen. En alles doen met een plan. Ik ben daar gewoon niet goed in. Ik vind het niet leuk. En dus doe ik het niet. Simpel.
Hobby versus werk: een enorm verschil
Nouja, niet? Ik doe het op mijn manier. Als moeder van twee kleine kindjes heb ik geleerd dat het leven voor mij draait om balans. Die baan waar ik energie van krijg, daarmee verdien ik mijn geld. In het schrijven van blogposts, het maken van foto’s en het uitproberen van fijne smeersels kan ik mijn ei kwijt.
Daarnaast vind ik het ook heerlijk om door mijn eigen Instagram feed te scrollen, inspiratie op te doen en af en toe zelf wat te delen. Maar no way dat je mij ooit hippe tiktok dansjes zult zien doen 😉
Wil je meer lezen over waarom ik ben begonnen en meer? Dit is het verhaal achter BeautyOpinie.nl.
5 comments
Herkenbaar! Ik ben ook nog steeds een echte blogger en Instagram heb ik er vooral bij omdat het ‘moet’. Ik merk natuurlijk ook de enorme verplaatsing naar instagram en ik blijf dat heel erg jammer vinden. Zeker met beautyproducten, ik geloof dat er nog steeds heel veel mensen zijn die het oprecht heel leuk vinden om een goede, uitgebreide review van een product te lezen en niet alleen maar foto’s en twee zinnen uit een persbericht….(bij wijze van spreken, je snapt me wel;-)) De bezoekers blijven dus gelukkig ook komen, maar ik merk zeker wel dat het echt lastiger is om samenwerkingen te doen, omdat je als je geen 10K volgers op Instagram hebt, helaas voor veel bedrijven niets voorstelt.
Heel herkenbaar is dit. Zo jammer dat de focus altijd ligt op Instragram en het aantal volgers dat je hebt. En dat er niet naar de kwaliteit van de content wordt gekeken. Als ik een review zoek van een product, kijk ik eerder op een blog dan op Instagram
Wat leuk om te lezen! Het leest ook fijn weg trouwens. Ik blog dit jaar alweer 9 jaar, een hele poos en herken veel wel van wat je zegt. Ik merk dat ik toch altijd wel meer neig naar mijn blog en daar veel voldoening uit haal, vooral nu het mijn werk is. Instagram doe ik minder mee merk ik, terwijl ook dat zeker leuk is, maar niet snel mee bezig ben. Doe mij maar gewoon mijn blog haha. Maar er is inderdaad zn verschil tussen deze twee. Al moet ik zeggen dat de opdrachten voor mijn blog ook wel goed doen hoor. Ik weet zeker dat je meer hebt aan een blog dan aan een social media platform die ooit weer minder hip zal worden.
Ook voor mij is dit heel herkenbaar. Jammer inderdaad dat bedrijven Instagram zo belangrijk vinden want échte content vind je in mijn ogen op blogs. Op Instagram kun je vrij weinig informatie kwijt vind ik, krijg je alleen de highlights mee. Het blijft wat dat betreft best oppervlakkig. Een blog heeft veel meer inhoud/ diepgang. Ook wanneer het aankomt op nagellak swatches (wat ik veel doe) vind je natuurlijk veel op Insta, maar in een blog kun je een hele collectie presenteren en vertellen wat je ervan vindt. Het zoeken met hashtags op swatches doe ik zelf ook wel, maar ik zoek liever complete collecties op blogs.
Ik vind me erg in de reactie van Christiana. Voor mij is bloggen nog altijd het leukst en voor mij het meest waardevol. Alleen niet voor bedrijven. 😉